Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Herdenkingsconcert

1 mei 2022|20:00 - 21:00

€10,00 – €15,00

Tickets

Onderstaand nummer bevat de tickets voor dit evenement in je winkelwagen. Klik op "Koop Tickets" om bestaande deelnemersinformatie aan te passen en de hoeveelheid tickets aan te passen.
Tickets zijn niet meer beschikbaar

Op 4 mei herdenken we de gevallenen. Jarenlang was het een traditie in Helmond om op die dag een requiem uit te voeren. In 2017 heeft Lambertus Concerten deze traditie nieuw leven ingeblazen met het requiem van Rheinberger, en in het jubileumjaar 2018 werd het bekende requiem van Wolfgang Amadeus Mozart uitgevoerd.
Dit jaar een bijzonder programma met het motet `Jesu Meine Freude` BWV 227 van Johann Sebastian Bach en verder werken van o.a. Schein, Schütz en Part. Door omstandigheden niet op 4, maar op zondag 1 mei.

Ensemble 1685 zal dit concert voor u verzorgen onder muzikale leiding van Tineke Steenbrink, bekend als een van de drijvende krachten van Holland Baroque.

Herdenken is belangrijk; niet vergeten, maar steeds opnieuw in gedachten nemen en je steeds weer bewust worden van goed en kwaad, van gebrek aan medemenselijkheid, van machtsmisbruik, om ervan te leren. Zeker in deze tijden van geweld, onbegrip jegens andersdenkenden en oorlog; het blijft helaas actueel, denk bijv. aan de huidige situatie in Oekraïne. Wat ons helpt in deze moeilijke situaties is elkaar opzoeken, samenzijn, om erover te praten, en daarbij vooral ook te luisteren naar troostrijke muziek.

Lambertus Concerten brengt in het kader hiervan dan ook een prachtig, ingetogen en sfeervol programma, waarin oude en nieuwe werken voor bezinning, herinnering en troost zorgen. Denk aan het beroemdste  van de zes motetten van J.S. Bach, Jesu, meine Freude, voor vijfstemmig koor. Het bevat maar liefst 11 delen en is daarmee het omvangrijkste. De even delen (op Bijbeltekst van  Romeinenbrief 8 van Paulus) zijn gespiegeld en verbonden door de oneven delen van een koraaltekst. Zo maakte Bach een prachtige symmetrische structuur van zijn motet waarin de angst voor de dood plaatsmaakt voor hoop op eeuwig leven: het lichaam sterft weliswaar, maar de geest blijft levend.

Het beroemdste vierstemmige motet van Josquin Desprez (1450-1521) is een loflied op Maria, dat hij schreef aan het Italiaanse Hof in Milaan. Josquin, die in zijn Italiaanse jaren ook kennismaakte met grootheid Leonardo da Vinci, was een meester in het imiteren van nieuwe thema’s binnen een compositie, wat ook goed te horen is in dit lied.

Bevriende componisten en organisten H. Schütz en J.H. Schein waren grootmeesters in hun tijd; Schütz stierf 13 jaar voordat Bach werd geboren, maar beïnvloedde hem op het gebied van de vocale kerkmuziek (o.a. cantates), het belangrijkste genre in het toenmalige muziekleven. Als veelbelovend jong talent kreeg hij de mogelijkheid in Venetië in de leer te gaan bij G. Gabrieli, de musicus, componist en kapelmeester van de San Marco. Een fantastische gelegenheid om zich verder te bekwamen in de nieuwe technieken van die tijd. Van Schein, die in zijn lange leven (Hij werd 87 jaar oud) maar liefst 500 werken componeerde, staat het bekende zesstemmige ‘Selig sind die Toten’ op het programma; een tekst uit de Openbaring van Johannes, die we ook kennen van werken van componisten als Bach, Telemann en Brahms (Ein Deutsches Requiem).

Multitalent J.H. Schein studeerde enkele jaren rechten in Leipzig, was componist en dichter én, net als Bach, jarenlang Thomascantor in Leipzig en in die zin dus één van diens voorgangers. Minder bekend misschien, maar subliem qua harmonieën en tekstuitbeelding is ‘Da Jacob vollendet hatte’, uit de bundel Israelis Brünnlein, waarin 26 motetten staan. Hoort u ook de beklemtoonde herhalingen, de grote toon-intervallen  bij het woord ‘fiel’ , die het vallen verklanken en de lieflijke melodie bij het woord ‘küsset’ (kus)? Prachtig gedaan! In alle werken die deze avond gezongen worden staat overigens die muzikale ‘vertaling’ van de tekstinhoud centraal,  zo kenmerkend ook voor de Italiaanse madrigalen waardoor Schein zich liet beïnvloeden.

Kende u Herman Hollanders (±1595- ±1640) al? Deze katholieke, organist, schoolmeester en zangmeester (phonascus) uit de zuidelijke Nederlanden was in zijn tijd zeer gerenommeerd. Hij hoorde thuis in het rijtje van Desprez, Sweelinck,Palestrina, Obrecht, Lassus, Byrd,  en De Victoria. Enkele jaren was hij verbonden aan de St-Catharinakerk in Eindhoven, ging vervolgens werken in Ekeren bij Antwerpen, vervolgde zijn bezigheden in Breda, in de O.L. Vrouwekerk (Grote Kerk), maar vluchtte door de godsdiensttwisten tijdens de 80-jarige oorlog. Enkele jaren later verbleef hij korte tijd in Alkmaar, maar verdween vervolgens uit het gezicht. Hij schreef twee bundels met koormuziek (gevonden in Goch bij Nijmegen). Uit de 41 motetten bestaande bundel Parnassus ecclesiasticus (de kerkelijke kunstberg Parnassus) uit 1631 hoort u het serene vierstemmige  O Vos Omnes, een tekst uit de klaagzangen van Jeremiah, het zijn woorden van Maria, Moeder van Smarten. Een motet dat het verdriet om Jesus’ dood diep aangrijpend en dramatisch muzikaal verbeeldt.

Een moderne variant op de klaagzang kunt u horen in de muzikale oproep voor vrede, geschreven door Arvo Pärt: Da Pacem Domine. Hij schreef het stuk, dat op 1 juli 2004 in première ging, voor een solistenensemble of gemengd koor. Dirigent Jordi Savall bestelde het bij hem voor een vredesconcert. Gebaseerd op de oorspronkelijke antifoon voegde hij er drie stemmen aan toe. Párt begon met het schrijven ervan twee dagen na de aanslagen in Madrid op 11 maart 2004 en gebruikte de tekst, een oude hymne gebaseerd op enkele Bijbelteksten. Het werk wordt jaarlijks in Spanje gezongen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslagen. Het is minimal music in zijn optimale vorm; een fluwelen meditatieve klankdeken, waarbij de sopranen herhaalde tonen zingen en de melodielijnen liggen bij de overige stemmen.

Ensemble 1685, een vocaal en instrumentaal ensemble, bestaat uit ervaren amateurzangers en professionele instrumentalisten, die met veel ambitie deelnemen aan hoogwaardige projecten. De focus ligt op barokmuziek, maar het repertoire beperkt zich niet tot deze periode. Afhankelijk van de uitvoering varieert de bezetting van 8 tot ca. 40 musici. Ensemble 1685 ontleent zijn naam aan het geboortejaar van de grootste  componist uit de barok, Johann Sebastian Bach, met wiens werken het ensemble natuurlijk in geruime mate vertrouwd is. Daarnaast stonden er ook werken van tijdgenoten, voorgangers en van latere componisten op het programma, zoals Vivaldi, Telemann, Kaiser en Händel, maar ook componisten uit de romantische periode, zoals Mozart. Ook buiten Nederland trad het Ensemble op; het maakte i.s.m. barokensemble Barrocade een succesvolle tournee door Israël met uitvoeringen van de Johannes Passion van Bach.

Het geheel staat onder deskundige leiding van Tineke Steenbrink, één van de  muzikale tweelingzusjes Steenbrink (haar zus is violiste Judith Steenbrink). Ze kregen de oude muziek al vroeg met de paplepel ingegoten en stonden aan de wieg van het inmiddels beroemde ensemble Holland Baroque, bekend om zijn originele projecten. Samen zijn ze  voortdurend op zoek naar verborgen schatten uit de barok. In concerten waar barokmuziek haar grenzen overstijgt ontmoeten Judith en Tineke hun muzikale vrienden. Hun doelgroep is ruim: naast muziek voor volwassenen leggen ze zich ook toe op muzikale programma’s voor kinderen.

Tineke studeerde orgel en klavecimbel (Hochschule für Musik, Keulen, cum laude afgestudeerd), doceerde aan de conservatoria van Zwolle en Groningen en sinds 2014 is ze als docent werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze is ‘organiste titulaire’ van de St.-Martinuskerk in Cuijk. Verder is ze curator voor het online kanaal Baroque (www.24classics.com) en onderzoeker. Naast het leiden van Holland Baroque speelt ze kamermuziek. Vanavond leidt ze Ensemble 1685 als dirigent en organist.

Een speciaal herdenkingsconcert, geen requiem van Mozart of Brahms, maar ingetogen muziek, origineel en sfeervol, met Ensemble 1685 en Tineke Steenbrink.

 

Please follow and like us:

Gegevens

Datum:
1 mei 2022
Tijd:
20:00 - 21:00
Kosten:
€10,00 – €15,00
Site:
www.lambertusconcerten.nl

Organisator

Lambertus Concerten
Telefoon:
0492-590333
Site:
www.lambertusconcerten.nl

Locatie

Trudokerk
Dorpsstraat 34
Helmond (Stiphout), 5708GH Nederland
+ Google Maps